- The Sephardic Halacha Center - https://theshc.org -

Ben HaMetzarim FAQ’s

Print this Article

An excerpt from our upcoming Tammuz edition of the D’var Hashem – Sephardic Halacha Journal

By Rabbi Moshe Pinchasi, Lakewood

Q: May one rinse their mouth on a fast day?

A: On the four fasts (excluding Tish’a B’Av and Yom Kippur), some say that if one ensures that he does not swallow any liquid, it is allowed if necessary[1]. Hacham Ovadia Yosef זצ”ל writes[2] that even in such a case one should not use more than a Revi’it (3 ounces)[3]. He also writes that one may brush their teeth if they do so on a daily basis.

Q: What do you do if you mistakenly made a Beracha to eat on a fast day?

A: The Kaf HaHayim, Ohr L’Tziyon and others maintain that one may not swallow even a minute amount, and should recite Baruch Shem Kevod etc. as one would normally do when reciting a Beracha in vain[4]. However, the Hida, Hacham Ovadia Yosef and others permit one to taste a minute amount from the food so that the Beracha should not be in vain[5].

Q: Is one allowed to recite a Sheheheyanu during the three weeks?

A: It is better not to recite Sheheyanu during the three weeks over new clothing or fruits[6]. Some say this applies even on Shabbat[7] (at the very least over new clothing). If one already recited a Beracha over a new fruit, they may recite Sheheheyanu[8]. The Poskim are more lenient with regards to a minor reciting Sheheheyanu[9].

Q: Is it permissible to swim during the three weeks?

A: Hacham Ben-Tziyon זצ”ל writes that it is permissible since it is not mentioned in the Shulhan Aruch[10]. This year (5776) that Tish’a B’Av is postponed to Sunday, according to Maran[11] there would also be no prohibition to bathe[12].

Q: Do pregnant or nursing women have to fast on 17th of Tammuz or Tish’a B’Av?

A: Pregnant women are exempt from fasting on the 17th of Tammuz[13]. The Poskim debate whether a pregnant woman within the first 40 days of her pregnancy can also be lenient[14]. A woman within thirty days of giving birth is exempt even if she is not nursing[15]. After that, within 24 months of the birth, Hacham Ben-Tziyon writes that she must fast if she is no longer nursing, and Hacham Ovadia allows her to break her fast once she starts feeling a bit uncomfortable. This year (5776) that Tish’a B’Av is postponed to Sunday, Hacham Ovadia treats it like the more lenient fasts[16], while Hacham Ben-Tziyon is stringent[17] and treats it as the usual Tish’a B’Av in which they are not exempt[18].

 

Sources:

[1] משנ”ב (סי’ תקסז ס”ק יא) ואול”צ (ח”ג פכ”ט סי”ג) ועוד בשם החיי אדם (כלל קלב ס”כ)

[2] חזו”ע (הל’ ד’ תעניות עמ’ כח)

[3] ובישוב דברי השו”ע (סי’ תקסז) שמתחילה התיר לטעום רביעית ושוב כ’ לאסור הדחת הפה, המג”א (סק”ו) כ’ דלא אסר אלא הדחה ביותר מרביעית, ובמאמ”ר (סק”ב) כ’ דלא החמיר אלא בט”ב, ועוד י”ל דברחיצת הפה חשש יותר לשמא יבלע, וע”ע באחרונים.

[4] כה”ח (סי’ תקסח אות טז) אול”צ (ח”ג פל”א ס”ה) ועוד בשם האחרונים, די”א שאיסור אכילה בתענית הוא אף בחצי שיעור, ושב ואל תעשה עדיף

[5] ברכ”י (סי’ תקסח סק”א) שו”ת יבי”א (ח”י סי’ מא) ובחזו”ע (הל’ ד’ תעניות עמ’ כב) ועוד בשם האחרונים, שהרי רבים ס”ל בדעת הרמב”ם והשו”ע (סי’ רטו, עי’ ברכ”י סי’ מו, ועוד) דאיסור ברכה שאינה צריכה הוא מדאורייתא

[6] שו”ע סי’ תקנא סי”ז

[7] ברכ”י (שם) בשם המקובלים ובשו”ת חיים שאל (ח”א סי’ כד), ובאול”צ (שם ס”ג). וי”א [מג”א (שם ס”ק כא) שו”ת יחו”ד (ח”א סי’ לז) ובחזו”ע (עמ’ קכט, קלד) ועוד] שמותר לברך, אך אמנם על בגד חדש נכון להחמיר. ובראש חודש אב אין להתיר אלא לנוהגים היתר באכילת בשר בר”ח (חזו”ע עמ’ קלב).

[8] ברכ”י (שם סק”י) ובחזו”ע (הל’ ד’ תעניות עמ’ קלח) ועוד

[9] בברכ”י סק”ט כ’ שקטן כל שלא מבין את הצער בימים אלו יברך, ובחזו”ע (עמ’ קלד) התיר בכל קטן. וחתן ביום חופתו [לשי’ השו”ע (שם ס”ב) שלא נאסרו נישואין אלא מר”ח אב בלבד] יכול לברך שהחיינו על הטלית (אול”צ ח”ג פכ”ה ס”ד).

[10] אול”צ פכ”ה ס”ה

[11] סי’ תקנא ס”ד

[12] אול”צ (שם) ובשו”ת יבי”א (ח”י סי’ נה ח”ד אות יז). אמנם לנוהגים ע”פ הבא”ח (ש”א פר’ דברים סט”ז) לאסור רחיצה אפי’ בצונן, יש לאסור אף שחייה, מלבד אם הוא לומד שחייה וכבר התחיל קודם בין המצרים שרשאי להמשיך עד ט’ באב (שו”ת רב פעלים או”ח ח”ד סי’ כט ד”ה גם עוד).

[13] שו”ע סי’ תקמד ס”ה

[14] האול”צ (ח”ג פכ”ה ס”ז) מיקל כבר מתחילת ההריון, וי”א [משנ”ב (סי’ תקנ סק”ג), חזו”ע (ד’ תעניות עמ’ נט)] שתוך מ’ יום הראשונים אין להקל אא”כ יש לה צער. ובשאר חודשי ההריון אין להחמיר אפי’ אם חשה בטוב (חזו”ע עמ’ ס).

[15] אול”צ שם ס”ז

[16] חזו”ע עמ’ נז

[17] אול”צ פכ”ט ס”ג

[18] כמבואר בשו”ע סי’ תקמד ס”ה