Q: Are women obligated to hear Parashat Zachor?
A: Some Poskim maintain that women must also hear Parashat Zachor as the Mitzva of Zechirat Amalek is not considered to be time-bound[1], and because the victory over Amalek pertained to women as well. However, the Hinuch reasons that because women are exempt from fighting in battle[2], and the main purpose of reading Zachor is to wage war against Amalek, therefore women are exempt from Parashat Zachor. Some even consider this Mitzva to be time-bound because it can only be fulfilled during the day[3]. To satisfy all opinions, the Poskim suggest[4] that women should make an effort to hear Parashat Zachor in the synagogue. If that is not possible, they should at least read it from a Humash at home. It is also permissible to hold a special Zachor reading just for women (without a Beracha), as is the custom in Eretz Yisrael[5]. [Answered by Rabbi Moshe Pinhasi]
Sources:
[1] הגר”נ אדלר בשו”ת בנין ציון החדשות (ס”ח), שו”ת מהרי”ל דיסקין (קו”א סי’ קב), ועוד.
[2] ס’ החינוך (מצוה תרג), דכל כבודה בת מלך פנימה, ותמה ע”ד במנ”ח. וע’ יבי”א (ח”ח סי’ נד אות א) מש”כ ליישב.
[3] מרחשת (סי’ כב אות ג), וע”ע באבנ”ז (סי’ תקט) ובמה שהעיר ע”ד ביבי”א (שם אות ה). וע’ מטה יהודה (סי’ רפב סק”ז) שהוכיח מדלא מצינו שחייבו את הנשים אלא בפ’ הקהל, מכלל שבשאר קריאות פטורות, אפי’ הן מה”ת.
[4] יבי”א (שם אות כב), יחו”ד (ח”א סי’ פד), אול”צ (ח”ד עמ’ רחצ), ועוד.
[5] יבי”א (שם במילואים) וחזו”ע (הל’ פורים עמ’ י).