

By Rav Moshe Pinchasi
[1] Holding the Bread with a Napkin
Q: Is one allowed to hold the bread with a napkin to avoid having to wash Netillat Yadaim?
A: If one cannot easily find water for Netillat Yadaim, the Shulhan Aruch rules according to the Rambam and allows one to wrap his hands with a napkin to avoid touching the bread and not have to do Netillat Yadaim [see next question].
[2] Distance to Travel for Netillat Yadaim
Q: How far does one have to travel to get water for Netillat Yadaim?
A: One should not avoid Netillat Yadaim and eat with a napkin if there is water available within an 18-minute walk distance. One does not measure the distance via car travel but rather walking travel.
Sources:
סימן קסג סעיף א: אמרו בחולין (דף קז:) דהתירו לאכול במפה לאוכלי תרומה ולא לאוכלי טהרות, ונח’ הראשונים בביאור הסוגיא הרא”ש (פ”ח סי”ח) וסיעתו ס”ל דדוקא כהנים שהם זריזים לא חיישינן שמא יגעו בידיהם באוכל ולכך התירו להם לאכול בכריכת מפה, והיינו מה שאמרו שהתירו לאכול במפה לאוכלי תרומה שהם הכהנים, משא”כ כל אדם שאוכל בטהרות שאינו זהיר כמו הכהנים וכ”ש האוכלים חולין אפי’ שיש בידו מכה או רטיה, לא התירו לו לאכול ע”י מפה, ואילו הרמב”ם (פ”ו מברכות הי”ח) ס”ל דלא אסרו אכילה במפה אלא למי שאוכל חולין בטהרת הקודש, אבל סתם אדם שאוכל חולין, שכל חיוב נט”י שלו אינה אלא משום סרך תרומה, מותר לו לאכול ע”י מפה [וע”ע ברמב”ם בהל’ שאר אבות הטומאה (פ”ח ה”ט) ואכמ”ל], והיינו מש”כ וז”ל: לט [פי’, כורך] אדם ידיו במפה ואוכל בהם פת או דבר שטיבולו במשקה, ע”כ.
וכ’ הב”י דהעיקר נראה כדעת הראשונים דפליגי עליה ומ”מ בשו”ע (סי’ קסג ס”א) פסק כדברי הרמב”ם וע”פ מה שביאר בכס”מ (שם הי”ט) דאף הרמב”ם ס”ל שחייב כ”א ליטול ידים לסעודה וכמש”כ בסמוך ‘ואסור לזלזל בנט”י’, ע”כ שכוונתו היא שמעיקר הדין חייבים ליטול ידים, ורק כשאינו משיג בקירוב מקום יכול לכרוך ידיו.
והשיעור לחיבו הנטילה הוא כל שיכול למצוא מים לאחריו במרחק הליכה של מיל [שזהו אלפיים אמה כמעט קילומטר והיינו קצת יותר מחצי מייל והמרחק הוא 18 דקות הליכה], ולפניו ד’ מילין [שזהו שמונת אלפים אמה, והיינו קצת יותר מב’ מייל והמרחק הוא 72 דקות הליכה], שזהו השיעור שנתבאר בפסחים (דף מו.) ובחולין (דף קכב:).
נמצא לפי”ז שאין היתר לאדם לכרוך ידיו במפה ולאכול עד שיטול ידיו, אא”כ הוא נמצא במקום שאין לו אפשרות להשיג מים בשיעור שנתבאר, ושיעור זה יש לשערו במרחק הליכה אע”פ שיכול בנסיעה להגיע לשם מהר יותר, ואם הוא נמצא בביתו פסק כ’ המשנ”ב (סק”ג) כדברי הפמ”ג (א”א סק”א) ועוד דבכל אופן עליו לחשב את השיעור במרחק של מיל כיון שהוא לא נמצא בדרך ובהליכה למקום המים.