Q: We often adorn our house with orchids. Is it permissible to move them aside on Shabbat?
A: Yes. However, one may not place them near a dirt floor or near sunlight in order to benefit them. There is a distinction in Halacha between a punctured potted-plant (עציץ נקוב), which can absorb the earth’s nutrients and is considered to be fully attached to the ground, thus, placing it on the ground is considered to be planting (זורע) and removing it from the ground is considered to be harvesting (קוצר) [1]. An un–punctured potted-plant (עציץ שאינו נקוב) on the other hand, is considered to be detached from the ground and may be removed from or placed on the ground.
However, the Rishonim[2] argue whether wood or clay pots can absorb despite being un-punctured. Therefore, Maran[3] is stringent, ruling that one may not even place an un-punctured potted-plant on the ground nor remove it from the ground. It would seem that Maran would agree that there is no issue with placing a plastic un-punctured pot on the ground[4] (if some of the leaves grow out of the pot’s parameter, some Poskim forbid placing it on the ground[5]).
Most Aharonim also understand that it is permissible to carry any potted-plant – punctured or not – if there is no concern of planting or harvesting, i.e. from the table to the counter[6]. The Ohr L’Tziyon[7] explains that because the plant is a decoration it is not Muktze. Moving the plant to a sunny place so it can grow better is forbidden mid’rabannan[8]. [Answered by Rabbi Ariel Ovadia]
Sources:
[1] שבת פ”א ע”ב
[2] רש”י ותוס’ גיטין ח’ ע”א
[3] או”ח סי’ שלו ס”ח, כפי הבנת רעק”א, כה”ח ועוד
[4] מנוחת אהבה ח”ב פ”ד ס”ז מסברת נפשיה, וכן ראיתי בשו”ת דברי שמואל ארדיטי או”ח סי’ יג לעניין עציץ זכוכית. ויש לדון בזכוכית דמבואר בשבת ט”ו שהיא כעין כלי חרס
[5] גן המלך סי’ ק”ח, ח”א כלל י”ב דין ב’, אגל”ט קוצר ס”ק ח’, כה”ח סי’ שלו ס”ק נ”א ועוד אחרונים. ובמנוחת אהבה שם הערה 22 צירף כמה דיעות להקל בזה, ע”ש. עוד דנו כמה אחרונים בקרקע מרוצפת אבנים או עצים מה דינה. והאול”צ ח”ב פכ”ו ס”ט נקט לקולא במרוצפת אבנים. ומ”מ ודאי שאין להחמיר היכא שרק מעבירו ע”ג הקרקע המרוצפת אפי’ להמחמירים, וכמ”ש בילקו”י סו”ס שלו ע”ש.
[6] פמ”ג א”א אות ט”ו ועוד, ורצה הפמ”ג שם לתלות את זה במח’ אחרונים, ע”ש.
[7] שם. ויש להעיר דמשמעות הפמ”ג והכה”ח וש”א היא רק להקל לצוגו”מ, ולכן לא הקלנו כאן להדיא, אך לטעמיה דהאול”צ לכא’ אפשר להקל לטלטלו אפי’ שלא יגנב (דמחמה לצל אפשר דחשוב קצת כזריעה ע’ הערה 8)
[8] מנוחת אהבה ח”ב פ”ג סי”ב הערה 36 בשם שו”ת הר צבי סי’ ריא ויחו”ד ח”ה סי’ כ”ט, ורק היקל אם עושה בדרך שאינה מוכחת, ע”ש הערה 37.