Q: What is the appropriate way to dispose of the leftover Hanukkah oil?
A: The Shulhan Aruch[1] rules that one must burn the leftover oil from the Hanukkah candles. Many Rishonim[2] write that this is because the oil has some Keddusha, being that it represents the oil used in the Menorah in the Bet Hamikdash[3]. Rav Hayim Palacci suggests[4] that one may still use the oil for a purpose of a Mitzva such as lighting Shabbat candles, however Hacham Ovadia Yosef[5] is reluctant to rely on this, as it seems from the Shulhan Aruch that the only option is burning the oil and not reusing for any other purpose. Hacham Ovadia thus suggests[6], that one may make a t’nai – a stipulation – before he lights, that if the candles burn out before the oil is finished, any leftover oil would be muttar. We must note, that this only applies to oil which was in the candle during the lighting. However, if one mistakenly set an extra candle which he did not light (or, for example, one who buys prefilled oil cups and does not use them all) then the oil is permitted even without a stipulation[7]. [Answered by Rabbi Moshe Pinhasi]
SOURCES:
[1] או”ח סי’ תרע”ז ס”ד
[2] מאירי שבת כא., ספר המאורות שבת כא: ועוד
[3] ומובא בפוסקים שנהגו ע”פ הקדמונים לעשות מדורה ולשרוף כל שיירי הפתילות והשמן, לפרסם שהם זכר לנס שהיה במקדש שאסור בהנאה
[4] מועד לכל חי סי’ כ”ז אות ס”ב, וז”ל ›שמן של חנוכה לעשות צרכי שבת בדיעבד, ולמצות עונג שבת ושלום הבית אין לאסור’, ע”כ
[5] חזו”ע חנוכה עמ’ קסז
[6] חזו”ע חנוכה עמ’ קסד, ע”ש
[7] כנה”ג (סי’ תרע”ג הגב”י אות ח'( בשם מהר”י מבורנא, וביאר המג”א )שם סק”ח( שכל שלא השתמש אי”ז אלא הזמנה, והזמנה לאו מילתא היא, ולדידן שמותר השמן אחר שיעור ההדלקה מותר בהנאה )שו”ע סי’ תרע”ב, ב(, כ”ש הוא לנידון זה )תוה”מ עמ’ קכט, ועי’ חזו”ע עמ’ קסח מש”כ בשם שו”ת שבה”ל(.