Q: I recently stayed in a hotel for Shabbat with a few other Jewish families. Do I need to set up an Eruv Hatzerot to allow me to carry?
A: Ideally, one should set an Eruv without a Beracha. The Halacha is that one may not carry on Shabbat in a domain which is shared by multiple dwellers – such as a shared courtyard – without first setting up an “Eruv Hatzerot”. This Eruv consists of an amount of bread (a box of Matzot is commonly used) that is communally owned by the inhabitants of the shared domain, combining them into a single entity. If a non-Jew has rights to the domain as well, their property must be rented prior to the placement of the Eruv, as per the specifications of the Shulhan Aruch[1]. In the case of a hotel, one can rent the rights to the hotel from the manager or clerk by giving them a small amount, and consequently set up the Eruv. However, because there are many reasons to be lenient with regards to hotels[2], one should not make a Beracha. If one forgot to make an Eruv, one may carry[3]. There may be many other issues involved with staying at hotels for Shabbat and it is therefore advisable to consult with one’s Posek before your stay. [Answered by Rabbi Ariel Ovadia]
Sources:
[1] או”ח סי’ שפב
[2] חדא, דהרהיטים שייכים לבעה”ב והוי תפיסת יד ונעשים כולם כאורחים אצלו כדעת מרן בשו”ע (סי’ ש”ע ס”ב, וגם להרמ”א שם דהתפ”י היא בכל החדרים). ואף שהשכיר את החדר עם כליו לאורח, ובשו”ת דבר אברהם (ח”ג סי’ ל’) נשאר בצ”ע אם יש להקל בזה, חלק עליו הגרמ”פ זצ”ל באג”מ (ח”א סי’ קמא), ואף נראה דבמלונות דידן מסתבר שיש רשות לבעלי המלונות לרהיטים שלהם בכל עת וזמן, אפילו כשהאורח שוהה שם וגרע ממשכיר כליו. שנית, דאם אינם נשארים ליותר מל’ יום אז חשובים אורחים לדעת מרן (שם ס”ח, ולכאו’ אפי’ הרמ”א שם יודה אם השכירו ולקיטו דר שם). ועוד אמר לי מו”ר הגר”ר פיינשטיין שליט”א שיש להקל משום דבתי מלון חשוב מצי לסלוקי (דלדעת המ”ב שם סקל”ג ושעה”צ אות כט מועיל אף ליותר מל’ יום. אמנם ע’ ביה”ל ד”ה אינם אוסרים שהסיק בצ”ע, וכן בחזו”א סי’ צב לא רצה לסמוך ע”ז. ויעוי’ בשו”ת חיים שאל ח”ב סי’ כב דמשמע שסומך ע”ז, אלא ששם מטעים דלא חשוב מצי לסלוקי אם צריך ליתן לו דירה אחרת באותו חצר. אמנם אפשר דבעלי המלון אף רשאים לסלקו ולהניחו במלון דכוותיה ע”י איזה טצדקי). ועוד הוסיף הגרר”פ שליט”א שאפי’ שוהה ב’פריזידנשל סוויט’ שאין כדוגמתה בשאר המלון, מסתבר שעדיין יכולים בעלי המלון לסלקו לשם תיקונים או אם איקלע לשם אורח יותר חשוב וכיו”ב, ולהשיב לו את כספו. ולפ”ז אמר דיותר קל מתשובת אביו באג”מ (שם) לגבי בתי דירות – חדא דלאו דוקא שיש רשות לבעל הדירות הכללי ליטול את התנור, וב’ דהם שם ליותר מל’ יום ולא מצי לסלוקי. ואם כולם אוכלים בחדר אוכל אחד אי”צ לכל זה כמבו’ בשו”ע (שם ס”ד, אך בס’ ארחות שבת פרק כח הערה קמט החמיר בזה ע”ש בנימוקיו וצ”ע). וכן אם כלול המלון בכלל הע”ח של העיר הרי הוא בכללם (מ”ב שם סקנ”ט וביה”ל ד”ה קבוע, עיין ספר הלכות שבת בשבת עמ’ תסו). ומ”מ הרבה פוסקים ששאלתי אמרו לי שמהיות טוב ישכור ויערב אם אפשר.
[3] בצירוף כל הנ”ל, וכן שמעתי ממו”ר הגר”ר פיינשטיין שליט”א, ומהגר”ש פעלדער שליט”א.